kngf merk genootschap lijn b

Thuistips

Acute rugklachten (Spit)

Bij acute spit is het aan te raden de eerste 3 à 4 dagen rustig aan te doen. rugklachtenWel moet u in beweging blijven, door stukjes lopen af te wisselen met rust. Een goede rusthouding daarbij is op uw rug liggen met een ondersteuning onder de knieën. Bij erge pijn en verstijving mag een pijnstiller gebruikt worden: wij adviseren om 3 maal daags 2 paracetamol in te nemen (volwassenen) gedurende 3 à 4 dagen. Daarna de paracetamol rustig afbouwen, zodat u na 10 dagen weer zonder pijnstilling bent. Wanneer dit onvoldoende effect geeft, kunt u overleggen met de doktersassistente voor het verkrijgen van andere medicatie.Acute rugklachten herstellen over het algemeen binnen 6 weken. Mochten de klachten daarna nog niet over zijn, dan kunt u contact met ons opnemen voor behandeling.

Stijve nek

Door kou dan wel verkeerde houding of beweging wil een stijve nekstijve nek nog wel eens voorkomen.Daarbij is het moeilijk om de nek te bewegen, vooral het omkijken is lastig.U kunt zelf proberen de nek warm te houden door middel van een kruik, hittepit o.i.d. Ook het dragen van een lekkere warme sjaal valt aan te raden. Daarnaast adviseren wij de nek rustig te blijven bewegen, binnen de pijn- en bewegingsgrens. Na 6 weken moet er herstel opgetreden zijn. Mocht dit niet het geval zijn dan kunt u contact met ons opnemen.Wij kunnen dan samen met u werken aan het herstel van de beweeglijkheid en vooral aan het weer opbouwen van uw dagelijkse bezigheden.

Spierpijn

Na activiteiten die voor u ongewoon zijn, wil nog wel eens spierpijnspierpijn optreden. Dit is een normaal verschijnsel. De spierpijn is op zijn hevigst op de tweede en derde dag na de activiteit. U zult merken dat de 4e dag de pijn nagenoeg verdwenen is. Houden de klachten langer aan, dan is er sprake van vertraagd herstel en adviseren wij u contact met de huisarts of met ons op te nemen. Wij gaan dan samen met U kijken wat we er aan kunnen doen, zodat het goede herstel wel plaatsvindt.

Verzwikking/kneuzing van enkel

In de acute fase (0-3dagen) wordt geadviseerd rust te houden, de voetenkel omhoog te doen en eventueel te koelen met ijs. Verder mag de voet belast worden op geleide van de pijn (eventueel met krukken). Belangrijk is in ieder geval de tenen zo nu en dan te bewegen binnen de pijngrens, zodat de doorbloeding op gang blijft. Het gewricht kan ondersteund worden door een rekverband of tape. Wanneer u na de blessure direct contact met ons opneemt kunnen we overleggen over het aanleggen van een tape. Meestal is dit het meest effectief na de acute fase (zie boven). Wanneer de enkel onvoldoende hersteld kunnen wij u begeleiden bij het trainen van de stabiliteit en coördinatie in de enkel en bij eventuele werk- en/of sporthervatting.

BIGtheme.net Joomla 3.3 Templates